Artikel

Skader skolen?

fancycrave-391084-unsplash.jpg

I brancherne for mennesker der arbejder med mennesker, kunne det give god mening at uddannelserne i højere grad byggede på den store mængde viden vi i dag har om hvad der faktisk er godt for mennesker.

Skolelærere, pædagoger, læger, sygeplejesker osv. - deres arbejde består i meget høj grad af at være i relation med andre mennesker - altså med børnene, eleverne, klienterne osv. Men hvordan disse fagfolk går i relation på deres arbejde (og det gælder for os alle), har ofte langt mere med deres egen barndom - hvordan de har lært at gå i relation - at gøre, end med et uddannelses -og vidensbaseret grundlag - og som elev eller klient kan man være heldig eller uheldig med sin lærer, pædagog eller læge - med store konsekvenser.

Især når det handler om børn, som er langt mere påvirkelige og sårbare, og som jo ikke selv kan bestemme om de vil være i institutionen eller ej - børn har ofte ikke mulighed for at sige fra eller blive taget alvorligt når de gør det - kan det have livslange konsekvenser at have en lærer eller pædagog som taler nedsættenede, truer eller på anden måde er uligeværdig og krænkende i relationen. - Eller at have en lærer der ikke tror på en. Børn samarbejder med det vi som forældre, lærere og pædagoger lægger ud i relationen og har du en lærer der synes at du altid er på tværs eller doven, går det ud over dit selvværd og den fortælling du har om dig selv.

For rigtig mange børnehave -og skolebørn, er det hverdag at krænket og defineret af deres voksne, simpelthen fordi de har lærere og pædagoger som ikke har lært hvad de eller skal gøre når der opstår uro og konflikt. Når vi som voksne bliver hjælpeløse, har vi det nemlig med at gribe til magt. Og det er nemt at være magtfuld overfor at barn der ikke “opfører sig ordenligt.” Det er jo netop det mange af os har med hjemmefra, fordi vi selv er vokset op med et gammelt børnesyn, hvor børn havde mindre værdi end de voksne og skulle kende deres plads. Hvor den voksne havde definitionsretten.

Vi ved i dag at børn er kompetente, sociale og samarbejdsvillige - selv når det er til skade for dem selv. Og vi ved hvor vigtig relationen er for udvikling, læring og livsglæde.

Tænk hvis vi kunne åbne op for den skattekiste af viden der virkelig er kommet frem de sidste 50+ år! Tænk hvis relationskomptence var en del af uddannelserne for lærere, pædagoger, læger og de mange andre sociale fag. Tænk hvis relation - det mennesker har allermest brug for for at overleve - blev set som noget vigtigt!

Jeg er selv uddannet familierådgiver hos Blackbird Institute. Det første år på familierådgiver uddannelsen er en basis-uddannelse i relationskomptence og heldigvis tager flere og flere indenfor netop pædagog og lærer fagene denne 1-årige basisuddannelse - ofte endda betalt af deres arbejdsplads. Læs mere om uddannelsen hos Blackbird Institute her: http://www.blackbirdinstitute.dk/relationskompetence

Vi gør alle det bedste vi kan - ingen gør noget perfekt - og når vi lærer noget nyt, kan vi gøre noget nyt.

Sidder du selv fast i en svær konflikt som du ikke kan finde en ligeværdig vej ud af, kan du booke en session med mig direkte gennem min facebook side (det er både aktuelt for forældre og fagpersoner). Følger du min facebook side vil du få information om datoer for foredrag om relationskompetence og det moderne børnesyn.